0
0

گازهای گلخانه ای

109 بازدید

گازهای گلخانه ای چیست؟

گازهای گلخانه ای (همچنین به عنوان گازهای گلخانه ای شناخته می شوند) گازهایی در جو زمین هستند که گرما را به دام می اندازند. در طول روز، خورشید در جو می تابد و سطح زمین را گرم می کند. در شب سطح زمین سرد می شود و گرما را به هوا باز می گرداند. اما بخشی از گرما توسط گازهای گلخانه ای موجود در جو به دام می افتد. این چیزی است که دمای زمین را در میانگین 14 درجه سانتیگراد (57 درجه فارنهایت) نگه می دارد.

 

گاز گلخانه ای و اثر گلخانه ای

گازها مانند دیوارهای شیشه‌ای گلخانه عمل می‌کنند – از این رو به آن گازهای گلخانه‌ای می‌گویند. بدون این اثر گلخانه ای، دما تا 18- درجه سانتیگراد (-0.4 درجه فارنهایت) کاهش می یابد. برای حفظ حیات روی زمین خیلی سرد است.

اما فعالیت های انسانی با افزایش چشمگیر انتشار گازهای گلخانه ای، اثر گلخانه ای طبیعی زمین را تغییر می دهد. دانشمندان معتقدند که گازهای گلخانه ای عامل گرمایش جهانی و تغییرات آب و هوایی هستند .

از زمان انقلاب صنعتی، انسان ها مقادیر بیشتری گازهای گلخانه ای را در جو آزاد می کنند. در قرن گذشته، این مقدار به طور چشمگیری افزایش یافته است، با اثر ضربه ای گرمایش جهانی. دمای کره زمین در 30 سال گذشته افزایش یافته است و اکنون به بالاترین سطح از زمان شروع ثبت رسیده است.

گازهای گلخانه ای اصلی کدامند؟

دی اکسید کربن (CO 2 ):

CO  از طریق فرآیندهای طبیعی مانند فوران های آتشفشانی، تنفس گیاهان و تنفس حیوانات و انسان آزاد می شود. اما  غلظت CO2 اتمسفر از زمان شروع انقلاب صنعتی در دهه 1800، به دلیل فعالیت های انسانی مانند سوزاندن سوخت های فسیلی و جنگل زدایی در مقیاس بزرگ، 50 درصد افزایش یافته است . به دلیل فراوانی، CO2 عامل اصلی تغییرات آب و هوایی است.

متان:

متان به طور طبیعی از طریق تجزیه تولید می شود. اما باز هم فعالیت های انسانی تعادل طبیعی را جابجا کرده است. مقادیر زیادی متان توسط گاوداری، زباله های دفن زباله، برنج کاری و تولید سنتی نفت و گاز آزاد می شود.

اکسید نیتروژن:

اکسید نیتروژن از طریق استفاده در مقیاس وسیع از کودهای تجاری و آلی، احتراق سوخت فسیلی، تولید اسید نیتریک و سوزاندن زیست توده تولید می شود.

بخار آب:

بخار آب فراوان ترین گاز گلخانه ای است. با گرم شدن اتمسفر زمین افزایش می یابد، اما برخلاف CO 2 که می تواند قرن ها در جو زمین باقی بماند، بخار آب برای چند روز باقی می ماند.

گازهای گلخانه ای طبیعی و مصنوعی

گروه گازهایی که در بالا توضیح داده شد به طور طبیعی تولید می شوند، اما افزایش غلظت اتمسفر آنها ساخته دست بشر است.

در مقابل، سه گاز فلوئوردار صنعتی – هیدروفلوئوروکربن‌ها (HFC) ، پرفلوئوروکربن‌ها (PFC) و هگزا فلوراید گوگرد (SF 6 ) – صرفاً در طی فرآیندهای صنعتی ساخته شده‌اند و در طبیعت وجود ندارند. اگرچه آنها در غلظت های بسیار کمی در جو وجود دارند، اما به طور موثر گرما را به دام می اندازند، به این معنی که بسیار قوی هستند.

SF 6 که در تجهیزات برق فشار قوی استفاده می شود، دارای پتانسیل گرمایش جهانی 23000 برابر بیشتر از CO2 است .

برای کاهش گازهای گلخانه ای چه باید کرد؟

می توان با حذف تدریجی سوخت های فسیلی مانند زغال سنگ، نفت و گاز و حرکت به سمت انرژی های تجدیدپذیر مانند خورشید و باد کاهش داد .همه ما می‌توانیم در حفاظت از سیاره خود نقش داشته باشیم، از تغییرات ساده روزانه، مانند استفاده مجدد و بازیافت، تا تصمیم‌های بزرگ‌تر در سبک زندگی مانند تغییر به وسایل نقلیه الکتریکی .

 

مطالب بیشتر:

مخازن زمین گرمایی

انرژی هیدروالکتریک یا برق آبی چیست

مخازن زمین گرمایی

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://mazandsolaracademy.ir/?p=3450
اشتراک گذاری:
نویسنده
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد گازهای گلخانه ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.