0
0

باتری های خورشیدی و طول عمر آنها

436 بازدید

به طور متوسط ​​باتری های خورشیدی بین 5 تا 25 سال عمر می کنند. باتری‌های لیتیوم یون رایج‌ترین نوع باتری خورشیدی هستند و طول عمر آنها تا 15 سال است. برخی از عواملی که بر طول عمر باتری خورشیدی تأثیر می گذارد عبارتند از: نوع باتری، نصب، عمق تخلیه، عمر چرخه، محیط و نگهداری.

خورشیدی یک سرمایه گذاری است  بنابراین شما می خواهید طولانی ترین طول عمر ممکن را داشته باشید. این مقاله به بررسی این موضوع می پردازد که برای حفظ سلامت باتری خود چه کاری می توانید انجام دهید و برای کسانی که هنوز به دنبال خرید هستند، چه اطلاعاتی باید هنگام انتخاب باتری خورشیدی خود بدانید.

 

چه عواملی بر طول عمر باتری خورشیدی تأثیر می گذارد؟ 

همانطور که گفته شد، نوع باتری خورشیدی، طول عمر چرخه، عمق تخلیه، محیط ذخیره سازی و نگهداری، همگی به مدت زمان دوام باتری خورشیدی شما کمک می کنند. 

نوع باتری خورشیدی 

در سال 2022، انواع مختلفی از باتری های خورشیدی در بازار وجود دارد. برخی از آنها سرب اسید و جریان هستند. با این حال، لیتیوم یون در حال حاضر رایج ترین نوع باتری است. در این مقاله می توانید در مورد تفاوت هر یک از این نوع باتری ها بیشتر بخوانید . 

هر نوع باتری خورشیدی در طول عمر پیش بینی شده خود متفاوت است. 

اسید سرب 

باتری های سرب اسید قدیمی ترین باتری خورشیدی هستند و یکی از کمترین طول عمر در بازار را دارند. باتری های سرب اسیدی عمر چرخه ای بین 1500 تا 3000 چرخه دارند که معادل حدود سه تا پنج سال است. 

لیتیوم یون 

باتری های لیتیوم یونی بر بازار تسلط یافته اند. عمر چرخه متفاوت است، اما باتری های لیتیوم یون خورشیدی با کیفیت بسیار بیشتر از طول عمر باتری های سرب اسیدی هستند. سیستم های خورشیدی  در حال حاضر از US3000 Pylontech که یک باتری لیتیوم یون همه کاره و بادوام است استفاده می کند. US3000 دارای عمر چرخه بیش از 6000 چرخه و عمر طراحی بیش از 15 سال است . به طور کلی، باتری‌های لیتیوم یونی برای سال‌ها خروجی ساخته می‌شوند. بنابراین در حالی که راندمان تا پایان عمر آن اندکی کاهش می یابد، باتری خورشیدی شما سال ها به طور قابل اعتماد و موثر کار می کند. 

جریان 

باتری های جریانی در بازار باتری های خورشیدی تازه وارد هستند. آنها الکترولیت های مایع را از طریق سلول های الکتروشیمیایی برای ذخیره و تخلیه انرژی پمپ می کنند. آنها دارای عمق 100٪ تخلیه هستند که از باتری های سرب اسید و لیتیوم یون بیشتر است. این بدان معناست که آنها می توانند تمام ظرفیت خود را بدون آسیب رساندن به سلامت باتری صادر کنند. این به معنای طول عمر در انتهای بالای محدوده، چیزی بین 15 تا 25 سال است.  

با وجود این نکات مثبت، باتری های جریانی بازار را تسخیر نمی کنند. آنها هنوز در مقایسه با نصب باتری های لیتیوم یون کوتوله هستند . چرا؟ باتری های جریان گران هستند. آنها نیاز به وانادیوم دارند، که منبع آن پرهزینه است، و همچنین مایعات سمی برای کار کردن. در حال حاضر، بیشتر استفاده از باتری جریان در عملیات صنعتی در مقیاس بزرگ است. این به این دلیل است که سرمایه اولیه بیشتری برای استطاعت ناوگان باتری های جریانی وجود دارد که می توانند در یک محیط امن و محدود قرار گیرند.  

محیط 

جایی که باتری خود را برای نصب انتخاب می کنید بر طول عمر آن تأثیر می گذارد. یک باتری خورشیدی ذخیره شده در خارج و تحت فشار عناصر سریعتر از باتری در یک محیط کنترل شده خراب می شود. این بدان معنا نیست که باتری شما لزوماً باید در داخل خانه ذخیره شود – اگرچه گاراژها یک مکان ذخیره سازی معمولی هستند – یک منطقه بیرونی سرپوشیده نیز می تواند خوب باشد. دمای کار باتری های خورشیدی بسیار گسترده است. 

به عنوان مثال، Pylontech’s US3000 دارای دمای کاری بین 0 تا 50 درجه سانتیگراد است. این بدان معنی است که در اکثر شرایط آب و هوایی در محیط استرالیا عملکرد خواهد داشت. با این حال، زمانی که دمای محیط خارج از محدوده کار باتری خورشیدی شما باشد، عملکرد آن کاهش می‌یابد و در موارد شدید، خراب می‌شود یا کار نمی‌کند. اگر این امر به طور مرتب اتفاق بیفتد، این پتانسیل را دارد که به باتری فشار بیاورد و بر طول عمر آن تأثیر منفی بگذارد. 

برای اطلاعات بیشتر، مقاله ما را در مورد بهترین مکان برای نصب باتری خورشیدی بخوانید .

عمق تخلیه 

هر باتری خورشیدی دارای عمق تخلیه (DoD) است – درصدی از ظرفیت باتری که می‌تواند بدون آسیب رساندن به سلامت باتری تخلیه شود. ما از رایج ترین نوع باتری خانگی، لیتیوم یونی، به عنوان مثال استفاده خواهیم کرد. 

باتری های لیتیوم یون دارای عمق دشارژ بین 80 تا 95 درصد هستند. استاندارد DoD یک باتری لیتیوم یونی 90٪ است، به این معنی که اگر ظرفیت باتری شما 13 کیلووات ساعت باشد، می توانید بدون تخریب باتری از 11.3 کیلووات ساعت استفاده کنید. باتری های مدرن دارای سیستم های محافظ داخلی هستند که شما را از استفاده 100% از ظرفیت باتری خود باز می دارد. 

چرخه عمر 

باتری های خورشیدی دارای چرخه های مختلف هستند. عمر چرخه باتری چند بار است که می تواند یک چرخه شارژ و دشارژ کامل را انجام دهد. عمر چرخه یکی از عوامل اصلی تعیین کننده طول عمر باتری خورشیدی است. 

نگهداری 

باتری‌های خورشیدی قطعه‌ای از تجهیزات پرکار نیستند. فناوری مدرن پیشرفته و قابل اعتماد است، اما هنوز هم نظارت بر عملکرد باتری شما برای کاهش هر گونه مشکلی پیشگیرانه مفید است. نظارت بر عملکرد باتری خود از طریق یک برنامه مرتبط (اگر دارای یک برنامه باشد) راه خوبی برای بررسی اینکه همه چیز به خوبی کار می کند است.  

Plico تمام سیستم‌های خورشیدی + باتری اعضا را به مدت 10 سال نظارت و نگهداری می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که از هرگونه مشکل جلوگیری می‌شود یا به سرعت حل می‌شود. به علاوه، همه اعضا می توانند با استفاده از برنامه عملکرد خورشیدی ما، عملکرد باتری خود را در زمان واقعی نظارت کنند. 

 

چه نوع گارانتی باید با باتری خورشیدی خود دریافت کنم؟ 

باتری های خورشیدی لیتیوم یون معمولاً 10 سال گارانتی دارند. باتری‌های خورشیدی با طول عمر کمتر، مانند سرب اسید، دوره‌های گارانتی کوتاه‌تری دارند. این احتمال وجود دارد که شما به دنبال باتری لیتیوم یونی هستید، بنابراین چه چیزی را باید در گارانتی جستجو کنید؟ 

بررسی کنید تا ببینید چه تعداد چرخه در گارانتی گنجانده شده است (هرچه بیشتر، بهتر) و نسبت به زمان چگونه کار می کند (مثلاً معمولاً از نظر سال های استفاده نسبت به آن رتبه بندی می شود. اگر باتری شما بعد از پنج سال از کار افتاد و شما اگر بخواهید بازپرداخت کنید، بازپرداخت به عنوان 50٪ هزینه سرمایه باتری محاسبه می شود). 

اگر باتری باکیفیتی را انتخاب می کنید، نباید مشکل عمده ای داشته باشید، اما همیشه خوب است قبل از خرید بدانید که در گارانتی به دنبال چه هستید. 

علاقه مند به یادگیری بیشتر هستید؟ انتخاب های ما را برای بهترین باتری های خورشیدی در استرالیا در سال 2022 بخوانید . 

 

باتری های چرخه عمیق چیست؟ 

باتری های چرخه عمیق باتری هایی هستند که عمق دشارژ 80 درصد یا بالاتر دارند. همانطور که در بالا توضیح داده شد، DoD 80٪ به این معنی است که 80٪ از ظرفیت باتری می تواند بدون خراب شدن باتری تخلیه و شارژ شود. 

اصطلاح باتری چرخه عمیق در ابتدا برای تمایز بین باتری‌های سرب اسیدی در زمان تسلط بر بازار رایج شد، اما با پیشرفت و بهبود فناوری، رایج‌ترین باتری‌ها چرخه عمیق هستند. 

بنابراین از بسیاری جهات، اصطلاح باتری چرخه عمیق در صنعت خورشیدی اضافی شده است. تقریباً تمام باتری های خورشیدی با کیفیت موجود در بازار دارای DoD 80٪ یا بالاتر خواهند بود. باتری های لیتیوم یون معمولاً دارای DoD 90٪ هستند. 

 

عمر باتری های خورشیدی در مقایسه با پنل های خورشیدی چقدر است؟ 

پنل های خورشیدی طول عمر بیشتری نسبت به باتری های خورشیدی دارند. پنل های خورشیدی بین 20 تا 30 سال عمر می کنند، در حالی که باتری های خورشیدی لیتیوم یونی تا 15 سال عمر می کنند.  

دو نکته کلیدی از این موضوع وجود دارد: اول اینکه، بر اهمیت انتخاب باتری بادوام و باکیفیت با عمر چرخه بالا و سابقه قابل اطمینان تاکید می کند. در مرحله دوم، فرآیند نصب مهم است. چه کسی باتری شما را نصب می‌کند، چگونه آن را نصب می‌کند و کجا نصب می‌شود، همگی از اجزای حیاتی در طول عمر باتری شما هستند. با توجه به اینکه پنل های خورشیدی طول عمر بیشتری دارند، باید هر سال که می توانید باتری خورشیدی خود را از آن خارج کنید. 

 

آیا طول عمر باتری خورشیدی مهمترین جنبه است؟ 

طول عمر پیش بینی شده باتری خورشیدی یکی از مهم ترین مواردی است که هنگام انتخاب باتری باید در نظر بگیرید. به دنبال داده های تاریخی در مورد قابلیت اطمینان و کارایی باتری در طول زمان باشید. گزارش هایی از مراکز تست مانند مرکز تست باتری وجود دارد که می تواند در جمع آوری این اطلاعات مفید باشد. برگه مشخصات هر باتری خورشیدی باید یک چرخه مشخص و عمر طراحی داشته باشد. همچنین می توانید دوام باتری خورشیدی را از گارانتی ارائه شده بسنجید. مراقب هرگونه گارانتی کمتر از 10 سال باشید. 

 

برای اطلاعات بیشتر این مطالب را نیز بخوانید:

عمر پنل های خورشیدی

چگونگی ساخته شدن پنل های خورشیدی

بهترین پنل های خورشیدی در سال 2023

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://mazandsolaracademy.ir/?p=3363
اشتراک گذاری:
نویسنده
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد باتری های خورشیدی و طول عمر آنها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.