0
0

انرژی خورشیدی و هسته ای (مقایسه این دو انرژی)

2180 بازدید

انرژی خورشیدی و هسته ای  – سوخت فسیلی هنوز منبع اصلی انرژی است. با این حال، به نظر می رسد هر سال که می گذرد، بحران جهانی آب و هوا بدتر می شود و مقصر اصلی بحران آب و هوا، سوخت های فسیلی هستند. به همین دلیل است که جایگزین‌های سوخت فسیلی همیشه مورد توجه قرار می‌گیرند تا در دراز مدت، سوخت‌های فسیلی را کاملاً منسوخ کنند.

جایگزین های اصلی انرژی خورشیدی و انرژی هسته ای هستند. انرژی خورشیدی و همچنین انرژی هسته ای دارای مزایا و معایب متمایز است. این سوال پیش می آید که کدام بهتر است و این همان چیزی است که در این مقاله بر اساس واقعیت ها به آن خواهیم پرداخت.

درباره انرژی خورشیدی

انرژی خورشیدی نیرویی است که ما از خورشید دریافت می کنیم. انرژی حاصل از نور خورشید به الکتریسیته تبدیل می شود. انرژی خورشیدی به عنوان انرژی تجدید پذیر و پایدار در نظر گرفته می شود، زیرا کمبود نور خورشید وجود ندارد که انرژی خورشیدی از آن مشتق شود. در واقع، انرژی خورشیدی نیز انرژی سبز است زیرا برخلاف انرژی حاصل از سوخت های فسیلی، هیچ گونه آلودگی ناشی از آن وجود ندارد.

برای استفاده از انرژی خورشیدی، به دستگاه های فتوولتائیک نیاز دارید که در آن انرژی نور خورشید استخراج و به انرژی الکتریکی تبدیل شود. دستگاه های خورشیدی مختلفی در بازار موجود است که دارای سیستم داخلی برای ذخیره انرژی خورشیدی و استفاده از آن در صورت نیاز برای تامین انرژی دستگاه می باشد. استفاده از انرژی خورشیدی در حال حاضر با راه اندازی یک نیروگاه خورشیدی به تامین انرژی خانه ها، وسایل نقلیه و فرآیندهای صنعتی گسترش یافته است.

پنل خورشیدی

مزایای انرژی خورشیدی

در اینجا تمام مزایای انرژی خورشیدی وجود دارد که نشان می دهد چرا از انرژی تولید شده از سوخت های فسیلی بهتر است.

بدون آلودگی – انرژی خورشیدی انرژی سبز است و از زمان تولید تا فرآیند انتقال هیچ گونه آلودگی ایجاد نمی کند. هیچ گاز مضری از نیروگاه خورشیدی خارج نمی شود و هیچ ماده رادیواکتیو در آن وجود ندارد.

دوام – یک سلول خورشیدی انرژی نور را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند، اما هیچ سیستم محرکی در کار نیست. از این رو، هیچ گونه سایش و پارگی وجود ندارد و این باعث افزایش دوام سلول های خورشیدی می شود. در واقع، تعمیر و نگهداری بسیار کمی مورد نیاز است که طول عمر طولانی آن را توجیه می کند.

تجدید پذیر – هیچ کمبودی در نور خورشید وجود ندارد و تا زمانی که نور خورشید وجود دارد می توانید انرژی خورشیدی تولید کنید. بنابراین، این انرژی در دسته انرژی های تجدیدپذیر قرار می گیرد زیرا به سوخت های فسیلی محدود نمی شود. بله، درست است که شما نمی توانید در شب یا در روزهای بارانی انرژی خورشیدی تولید کنید، اما به محض تابش خورشید می توانید تا زمانی که دوست دارید شروع به تولید انرژی خورشیدی کنید تا جبران کنید.

راحت – برای تولید انرژی خورشیدی، به نصب پنل های خورشیدی نیاز دارید و نصب آنها بسیار آسان است. در واقع، هر کسی که بخواهد برای خانه خود انرژی خورشیدی تولید کند، می تواند آن را روی پشت بام خود نصب کند. نه تنها نصب ساده و آسان است، بلکه تعمیر و نگهداری نیز بسیار کم است، به همین دلیل است که پتانسیل تبدیل شدن به یک کالای خانگی در آینده را دارد.

معایب انرژی خورشیدی 

تنها عیب انرژی خورشیدی این است که نمی‌توانید نیروگاه خورشیدی را در جایی نصب کنید که در طول سال آفتاب کافی نداشته باشید. بنابراین، انرژی خورشیدی ممکن است برای مناطق خاصی از جهان که در آن خورشید به مدت چند ساعت به شدت می تابد و بیشتر روز در زمان کم آفتابی است، مناسب نباشد. بنابراین، موضوع به ضریب مقیاس‌پذیری کاهش می‌یابد و هنوز یک نیروگاه خورشیدی فوق‌العاده بزرگ وجود ندارد که بتواند انرژی خورشیدی را برای یک منطقه بزرگ مانند انرژی حرارتی منتقل کند.

پیامدهای زیست محیطی

انرژی خورشیدی انرژی سبز است و از این رو، ظاهراً هیچ آلودگی از آن وجود ندارد. با این حال، سلول‌های فتوولتائیک محصولات زائد خاصی تولید می‌کنند و اگر به درستی مورد استفاده قرار نگیرند، می‌توانند بر افرادی که در تماس هستند و همچنین زمینی که از آن عبور می‌کند تأثیر بگذارد. اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرد، به معنای واقعی کلمه هیچ عواقب زیست محیطی وجود ندارد.

پتانسیل آینده

پتانسیل آینده انرژی خورشیدی به معنای واقعی کلمه بی پایان است. این بهترین جایگزین برای جایگزینی سیستم انرژی فعلی است. در واقع، کشورها برنامه های خود را برای تولید انرژی خورشیدی در مقیاس بزرگ در دهه های آینده اعلام کرده اند. در واقع، شما می توانید از برخی کشورها انتظار داشته باشید که اکثر نیازهای کشور خود را فقط از طریق انرژی خورشیدی برآورده کنند.

درباره انرژی هسته ای

انرژی هسته ای انرژی است که از هسته اتم های مواد رادیواکتیو استخراج می شود. از طریق واکنش های هسته ای، انرژی هسته ای از هسته برای تولید انرژی حرارتی آزاد می شود. از آنجایی که انرژی حرارتی آزاد می شود، جایگزین مناسب تری برای انرژی حرارتی ناشی از سوخت های فسیلی است. شما می توانید انرژی هسته ای را از طریق شکافت هسته ای، همجوشی و فروپاشی هسته ای نیز بدست آورید.

بسیاری از کسانی هستند که نگران مرگ و میرهایی هستند که ممکن است ناشی از انرژی هسته ای باشد. اما واقعیت ها و ارقام نشان می دهد که انرژی حرارتی ناشی از سوخت های فسیلی باعث مرگ و میر بیشتری شده است. برعکس، با کاهش انتشار گازهای مضر، آلودگی هوا را کاهش می دهد.

مزایای انرژی هسته ای 

استفاده از انرژی هسته ای مزایای زیادی دارد، به همین دلیل است که کشورهای بزرگتر انرژی هسته ای را برای جایگزینی انرژی حرارتی برای برآورده کردن نیازهای انرژی انتخاب می کنند.

انتشار مضر کمتر – هنگام برداشت اورانیوم، ممکن است انتشار گازهای مضر خاصی در محیط وجود داشته باشد. این در حالی است که در تولید انرژی هسته ای کمترین میزان انتشار گازهای مضر مانند دی اکسید کربن وجود دارد. بنابراین اگر در مقیاس وسیع از آن استفاده شود، مشکل بحران آب و هوا را حل می کند.

قابل اعتماد – در مقایسه با انرژی خورشیدی، انرژی هسته ای قابل اعتمادتر است زیرا ممکن است گاهی اوقات نور خورشید وجود نداشته باشد، اما چنین مشکلی در مورد انرژی هسته ای وجود ندارد. تا زمانی که اورانیوم در دسترس باشد، می توانید انرژی هسته ای را همیشه تولید کنید. در واقع، در شرایط آب و هوایی شدید، زمانی که انرژی خورشیدی تولید نمی شود، انرژی هسته ای به خوبی کار می کند.

کم هزینه – در حالی که بسیاری فکر می کنند که تولید انرژی هسته ای گران است زیرا اورانیوم گران است، این تصور اشتباه است. فرآیند تولید به اورانیوم کمتری نیاز دارد و از این رو، هزینه کلی تولید انرژی هسته ای بسیار پایین است. علاوه بر مقرون به صرفه بودن، روشی کارآمدتر برای تولید انرژی با حداکثر استفاده از منابع موجود است.

مقیاس پذیری – یک علامت سوال بزرگ در مورد مقیاس پذیری انرژی خورشیدی وجود دارد، اما چنین موضوعی در مورد انرژی هسته ای وجود ندارد. کشورهایی هستند که نیروگاه‌های انرژی هسته‌ای راه‌اندازی کرده‌اند و انرژی را به طور موثر در سراسر شهرها منتقل می‌کنند. بنابراین، کاملاً آماده است تا تمام نیازهای انرژی را برای هر کشور در سراسر جهان برآورده کند.

معایب انرژی هسته ای 

زباله های رادیواکتیو – دلیل اینکه انرژی هسته ای انرژی سبز نیست این است که شامل مواد و زباله های رادیواکتیو می شود. دفع این زباله‌های رادیواکتیو بسیار حیاتی است، زیرا چنین زباله‌هایی می‌توانند در عرض چند دقیقه بخش عظیمی از محبوبیت را از بین ببرند، اگر به درستی مورد استفاده قرار نگیرند و مشکلی پیش بیاید. مواد زائد را به جای ریختن در دریاها در زیر شن و ماسه می ریزند و گاهی از آنها برای طراحی سلاح استفاده می کنند.

تشعشع – راکتورهای قدرت در یک نیروگاه هسته‌ای پلوتونیوم می‌سازند و این عنصر بسیار سمی است. اگر به درستی مورد استفاده قرار نگیرند و اگر موفق به فرار شوند، می توانند باعث بیماری های شدید مبتنی بر تشعشع شوند. در واقع، حوادث هسته ای و عواقب آن بسیار نادر نیستند. هر نوع نشت می‌تواند منجر به بیماری‌های خطرناک و خطرناک برای جمعیت ساکن در اطراف شود.

غیر قابل تجدید – متأسفانه انرژی هسته ای نه انرژی سبز است و نه انرژی تجدید پذیر. در دسترس بودن اورانیوم برای واکنش هسته ای محدود است. اورانیوم فقط در چند کشور موجود است و ذخایر آنها در نهایت مانند سوخت های فسیلی تمام می شود.

خطر برای محیط زیست – بهترین راه برای توصیف تولید انرژی هسته ای پرخطر است. حتی اگر شرکت ها تمام تلاش خود را برای به حداقل رساندن و حتی حذف همه عوامل خطر انجام می دهند، حوادث ممکن است در هر زمانی رخ دهد. وقتی در مورد بمب‌های هسته‌ای در ژاپن پرتاب می‌شوند، این همه کشور را در معرض خطر قرار می‌دهد. به طور مشابه، زباله های هسته ای به طور قابل توجهی بر زندگی آبزیان تأثیر می گذارد و تجزیه این زباله ها هزاران سال طول می کشد.

مقایسه انرژی خورشیدی و هسته ای 

زمان مورد نیاز برای پردازش کلی

راه اندازی نیروگاه خورشیدی آسان تر و سریعتر از نیروگاه هسته ای است. نه فقط این، استخراج انرژی خورشیدی بسیار سریعتر از انرژی هسته ای است. بنابراین، انرژی خورشیدی در کل زمان مورد نیاز نسبت به انرژی هسته ای امتیاز دارد. اگر بلندمدت فکر کنید، ممکن است این عامل مشکلی به نظر نرسد، اما صنعتگران این عامل را برای برآوردن نیازهای انرژی یک ملت می سنجند.

هزینه برای راه اندازی کلی

شکی نیست که راه اندازی نیروگاه خورشیدی نسبت به نیروگاه هسته ای هزینه کمتری دارد. این به این دلیل است که نیاز به قطعات برای یک نیروگاه خورشیدی نسبتاً کمتر است. علاوه بر این، نیازی به مواد اولیه مانند اورانیوم که فقط در چند کشور موجود است وجود ندارد. به عنوان یک تخمین تقریبی، یک نیروگاه خورشیدی نزدیک به 10/10 یک نیروگاه هسته ای هزینه خواهد داشت.

کل تولید سالانه انرژی

بیشتر از زمان، مقدار انرژی است که یک نیروگاه می تواند تولید کند به تامین نیازهای انرژی کمک می کند. یک نیروگاه هسته ای می تواند 24 ساعت شبانه روز کار کند و از این رو، کل انرژی سالانه بیشتری تولید می کند. برعکس، یک نیروگاه خورشیدی تنها زمانی کار می‌کند که خورشید بیرون می‌آید، و این به این معنی است که 30 درصد از زمان‌های روز در روز مؤثر و عملیاتی است. طبیعتاً کمبود انرژی خورشیدی به همین دلیل است که کشورها به انرژی هسته ای از طریق نیروگاه های خورشیدی ترجیح می دهند.

انرژی خورشیدی یا انرژی هسته ای – کدام یک راه حل انرژی بهتر است؟

از نقطه نظر فعلی، انرژی خورشیدی و انرژی هسته ای جایگزین های بهتری هستند. با توجه به بحران جهانی آب و هوا، انرژی خورشیدی به وضوح یک برنده است. با این حال، مجموع تولید انرژی سالانه به همان اندازه یک نیروگاه خورشیدی در مقایسه با یک نیروگاه هسته ای کمتر است. با این حال، انرژی هسته ای قابل تجدید نیست و خطرات مختلفی در آن وجود دارد. بنابراین، انرژی هسته‌ای یک راه‌حل بلندمدت نیست، اگرچه در حال حاضر، نیروگاه‌های هسته‌ای و خورشیدی باید دست به دست هم دهند تا خواسته‌های ملت را برآورده کنند. اما انرژی خورشیدی انتخابی به مراتب بهتر از انرژی هسته ای است.

 

 

مطالب بیشتر:

انرژی دریایی چیست؟

سوخت های مصنوعی چه هستند؟

انرژی خورشیدی مروری بر این انرژی خارق العاده!

 

درباره آکادمی مازند سولار

آکادمی مازند سولار یک مجوعه پیشرو در زمینه نصب و فروش پنل‌های خورشیدی و انرژی‌های تجدیدپذیر و ارائه آموزش های حرفه ای در خصوص انرژی های تجدیدپذیر  است. هدف ما ارتقاء استفاده از انرژی‌های پاک و کاهش آلودگی هوا است. با تیمی متخصص و با تجربه ، ما برای ارائه راهکارهای انرژی‌های نوین و سازگار با محیط زیست آماده‌ایم. به ما بپیوندید و به یک آینده سبز و پرنشاط کمک کنید.

[وب‌سایت ما](mazandsolaracademy.ir) | تماس با ما:  09115607171 – 0113310544

 

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://mazandsolaracademy.ir/?p=3503
اشتراک گذاری:
نویسنده
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد انرژی خورشیدی و هسته ای (مقایسه این دو انرژی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.