حرکت پاناسونیک به سمت آینده ای سبزتر
برای پاناسونیک، دستیابی به کاهش کربن بسیار فراتر از دفاتر، کارمندان و فعالیتهای روزمره خود است. چشم انداز و ابتکارات زیست محیطی این شرکت که به نام Panasonic GREEN IMPACT شناخته می شود، بر تامین کنندگان، زنجیره های تامین و مهمتر از همه، بیش از یک میلیارد نفر که هر روز از محصولات پاناسونیک استفاده می کنند، تأثیر می گذارد.
* درباره پاناسونیک
شرکت پاناسونیک به عنوان یکی از رهبران جهانی فناوریها و راهحلهای نوآورانه را برای کاربردهای گسترده در بخشهای الکترونیک مصرفی، مسکن، خودرو و B2B توسعه میدهد.
این شرکت که صدمین سالگرد خود را در سال 2018 جشن گرفت، 522 شرکت تابعه و 69 شرکت مرتبط در سراسر جهان را اداره می کند و فروش خالص تلفیقی 54.02 میلیارد یورو (6698.8 میلیارد ین) را برای سال منتهی به 31 مارس 2021 گزارش کرده است.
این شرکت که متعهد به دنبال کردن ارزش های جدید از طریق نوآوری مشترک است، از فناوری های خود برای ایجاد زندگی بهتر و دنیای بهتر برای مشتریان استفاده می کند. (درباره پاناسونیک بیشتر بدانید: https://www.panasonic.com/global).
اما ابتکارات زیست محیطی پاناسونیک با نام GREEN IMPAC دقیقا شامل چه اقداماتی است؟
*ابتکارات زیست محیطی GREEN IMPACT پاناسونیک
بر اساس اظهار نظر مدیران پاناسونیک با طراحی محصولات کممصرفتر که نیازی به برق ندارند، میتوان میزان انتشار آلاینده ها را، به میزان قابل توجهی کاهش داد. کاهش مصرف کلی انرژی به پایداری بیشتر خانهها، شهرکها، تحرک و زنجیره تامین کمک میکند و بخشی جداییناپذیر از اهداف بلندمدت زیستمحیطی شرکت است.
بهبود مستمر و نوآوری در طراحی محصول مدتی پیش (در سال 1997 خیلی قبل از اینکه گرم شدن کره زمین به یک مسئله زیست محیطی فوری تبدیل شود) برای این شرکت آغاز شد. در واقه، پاناسونیک یک سرمایه گذاری مشترک بلندپروازانه با تویوتا برای طراحی و تولید باتری های قابل شارژ برای خودروهای هیبریدی پلاگین راه اندازی کرد. از آن زمان، این شرکت به عنوان شریکی برای خودروسازان در سراسر جهان، با تامین قطعات باتری و لوازم الکترونیکی یکپارچه برای وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) و هیبریدی، شهرت بسیار خوبی به دست آورده است.
اما ابتکارات Panasonic GREEN IMPACT فراتر از خودروهای برقی است و محصولات مصرفی در مسکن، لوازم خانگی، دستگاههای متصل و حتی راهحلهای صنایع B2B مجاور را در بر میگیرد. به گفته رهبران شرکت در جریان رویداد صنعتی اخیر پاناسونیک – Driving Net-Zero، رقابت برای دستیابی به بیطرفی در تمامی فعالیت ها به خوبی در جریان است.
* تحولات شرکتی: اولین گام به سمت یک دفتر سبزتر
یوهانس اسپاتز، رئیس Panasonic Industry Europe، در ارتباط با ابتکارات Panasonic GREEN IMPACT را در زمینه عملیات اروپایی اعلام کرد که انتشار CO2 در نتیجه راه حل های سبز جدید مانند روشنایی LED، سیستم های فتوولتائیک و ناوگان وسایل نقلیه الکتریکی در حال کاهش است. سیستم های پایش انرژی نیز در برخی ساختمان ها برای اندازه گیری مصرف برق گرمایش، تهویه مطبوع و روشنایی تعبیه شده است. وی همچنین افزود:
ما شروع به محاسبه ردپای CO2 به صورت سالانه کردیم و مصرف انرژی پاناسونیک را در «چندین مکان اروپایی تجزیه و تحلیل کردیم. سپس بر اساس تجزیه و تحلیل خود، کاهش قابل توجه مصرف انرژی و فعالیت های مدیریت انرژی را آغاز کردیم. اندازهگیری مداوم به ما اجازه میدهد تا ببینیم چه تأثیری داریم و این واقعاً دلگرمکننده است».
علاوه بر این، تجزیه و تحلیل کربن پاناسونیک نشان داد که اکثر انتشار کربن به طور غیرمستقیم از حمل و نقل و توزیع محصولات آن و همچنین از برق مورد استفاده برای تامین انرژی آن محصولات پس از خرید منتشر می شود. به این ترتیب، بهبود مستمر و نوآوری در طراحی محصول برای دستیابی به برنامههای GREEN IMPACT پاناسونیک در دهههای آینده حیاتی است.
بر اساس دادههای شرکت پاناسونیک، میزان دی اکسید کربن منتشر شده به طور غیرمستقیم از طریق استفاده از محصولات این شرکت توسط مشتریان تقریباً 86 میلیون تن است که بخش قابل توجهی از کل انتشار را تشکیل می دهد. بنابراین، باید رویکردی جامع برای کاهش انتشار داشت و هیچ تحول شرکتی بدون نوآوری محصول ایجاد نمیشود.
* نوآوری محصول: پاناسونیک پیشرو در تولید قطعات خودروهای الکتریکی
نوآوریهای محصول، مشوقهای مطلوب دولتی و افزایش هزینههای دیزل منجر به تقاضای بیشتر برای خودروهای برقی در اروپا شده است. مارکوس لینکمپ، مدیر تحقیقات دانشگاه فنی مونیخ، گفت که حجم خودروهای الکتریکی جدید برای اولین ماه در دسامبر 2021 از حجم خودروهای دیزلی در سراسر اروپای غربی پیشی گرفت. او پیش بینی می کند که با کاهش قیمت باتری، شاهد همه خودروهای جدید به عنوان وسایل نقلیه الکتریکی باتری (BEV) دار خواهیم بود.
این روندها خبر خوبی برای شرکتی مانند پاناسونیک است که بیش از چهار دهه در زمینه تولید لوازم الکترونیک فعالیت دارد. امروزه، پاناسونیک تامینکننده کلیدی قطعات و لوازم الکترونیکی حیاتی از جمله رلههای EV، سلفهای داخل خودرو و خازنهای فیلم (قطعه الکترونیکی خودرویی که ولتاژ بین سیستم باتری و موتور را تغییر میدهد) است. این نوآوری های فنی در نهایت به ایجاد راه حل های جابجایی جدید و پایدارتر برای جامعه کمک می کند.
نوآوری مشارکتی: حمایت از صنایع مجاور
نوآوری های فنی پاناسونیک کاربردهای گسترده ای در صنایع مجاور نیز دارد، مانند کشاورزی هوشمند.
یک تیم جوان از دانشجویان در دانشگاه تحقیقات دولتی ETH زوریخ راه حلی را برای مدیریت کنترل علف های هرز و ترویج کشاورزی پایدار ایجاد کرده اند. استارتآپ Rowesys، یک ربات باتریدار مجهز به دوربینها و حسگرها ساخته است که میتواند به طور مستقل بر محصولات کشاورزی نظارت، علفهای هرز را شناسایی و حذف کند. صنعت پاناسونیک با مجموعه ای از سنسورهای با دقت بالا و دانش مهندسی از این تیم حمایت می کند.
هدف ما این است که ربات کاملاً مستقل باشد تا بتواند در مزرعه رانندگی کند و برای کشاورز تصمیم بگیرد. پاسکال لیبرهر، مدیر پروژه Rowesys در این زمینه اظهار کرد که، ورودی کمتر به معنای مواد شیمیایی کمتر و ساعات کاری کمتر است.
ربات مستقل وابستگی به مواد شیمیایی کشاورزی مانند علفکشهایی که به محصولات زراعی، کیفیت خاک و محیط وسیعتر آسیب میرسانند را کاهش میدهد. Rowesys امیدوار است با نتایج دقیق و باتریهای طولانیمدت، ربات خودران بتواند ۲۴ ساعت در روز در مزارع کار کند و بار کشاورزان پیر را کاهش دهد.
از آنجایی که صنایع برای پاکتر شدن با فشار بیشتری مواجه هستند، راهحلهای کارآمد انرژی پاناسونیک و نوآوریهای محصول همچنان نقش مهمی را برای بسیاری از سازمانها و بخشها در گذار به صفر خالص بازی میکنند.
ماموریت GREEN IMPACT این شرکت برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و کمک به آینده ای پایدار برای همه، به تازگی آغاز شده است.
منبع:euronews
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.